Travel

Partir a Paris

Later dan gepland, maar eindelijk is mijn Parijs avontuur begonnen. Gisterochtend zat ik om 6.19u in de Thalys om 3 weken in mijn favoriete stad te bivakkeren. De eerste 2 weken samen met TheTravellingTwo partner in crime Patrick, daarna nog bijna een week alleen. Voor het eerst ben ik langer dan een paar dagen bij mijn grote liefde Parijs. Veel vrienden zijn de stad uit om vakantie te vieren, vooral in de laatste week heb ik dus niemand om op terug te vallen. En stiekem kijk ik daar enorm naar uit.

summer-in-paris
Foto’s: 1) Inpakstress, 3 weken spullen meenemen, argh! 2) Gepakt, 1 koffer, weekendtas en laptoptas. Best netjes! 3) Zonsopkomst vanaf Centraal Station 4) Ontbijtje in de Thalys

Lid van The Family

Wat ga ik precies doen? Veel verschillende dingen. Tot en met zondag verblijf ik bij The Family, een nieuwe start-up accelerator. Daar ga ik start-ups uit Parijs ontmoeten, training geven in online pr en social media en een aantal mentor video’s opnemen om start-ups die deelnemen aan het programma te helpen. Super leuk om met jonge entrepreneurs aan de slag te gaan, de Franse manier van werken en zaken doen beter te leren kennen en in het huis te verblijven in Le Marais. Zo leer ik alle ins en outs van de Franse start-up scene. Heerlijk om omgeven te worden door enthousiaste entrepreneurs die hard werken om hun droom waar te maken!

the-family
Foto’s: 1) Huiskamer The Family 2) Geek detail in de logeerkamer 3) Yep, ik hang tussen veel bekende start-up en tech namen op de wall of fame! 4) Te gaaf, later als ik groot ben wil ik ook zo’n panorama in mijn huis

Ontmoetingen

Behalve nieuwe start-ups ontmoeten heb ik ook afspraken staan met mensen die in Parijs wonen, er zijn gaan wonen of die mij er komen opzoeken. Veel zakelijke ontmoetingen, waar hopelijk mooie samenwerkingen uit komen zodat ik als het Parijse leven mij bevalt, steeds meer redenen heb om iets op te bouwen in Parijs. Twee jaar lang probeerden Patrick en ik dat in Barcelona en met pijn in ons hart hebben we door de crisis besloten om het er niet op te wagen. In die tijd heb ik veel mensen ontmoet, vrienden gemaakt en een leven opgebouwd naast het leven in Amsterdam. Het is super jammer dat die plannen niet lukten, maar ik had het niet willen missen. Het is een goede les geweest in een avontuur in een ander land, leren omgaan met cultuur verschillen en ook weten wanneer je ergens mee moet stoppen. Kom maar op Parijs! Ook leuk: bezoek uit Nederland en eindelijk een afspraak met Karin van DesignerVintage, online grapten we ooit dat we eens samen bij L’Avenue moesten gaan lunchen en toevallig zijn we er nu tegelijk! Gisteren kwam ik ook al een bekende tegen in de trein, die me meenam naar 1 van zijn favoriete koffietentjes vlakbij Gare du Nord. Small world it is!

paris
Foto’s: Boekwinkel Ofr, voor de mooiste boeken en magazines 2) Favoriete maaltijd bij La Favorite, carpaccio! 3) Merci stond in het teken van Paris vs. New York 4) Frappucino van het kleinste koffietentje ooit vlakbij Gare du Nord, Crema

Loft a la Parisienne

Wonen en verblijven in Parijs… Meestal slaap ik in een hotel, omdat het maar een paar dagen zijn, comfortabel is en omdat er zoveel nieuwe hotels bijkomen. Voor langere tijd in een hotel verblijven leek me voor een periode proefwonen in de stad geen optie, daar krijg je niet het gevoel met de buurt, buurtgenoten en locals. Zondag slaap ik weer een nachtje in weelderige luxe in het Intercontinental Hotel Marceau en daarna verhuis ik naar een schattig AirBnb loft in het 10e arrondissement, vlakbij metro Republique, Montmartre en Le Marais, tres Parisienne. Parijse appartementen zijn klein en duur, meestal niet heel praktisch ingericht en even wennen. Zelfs al browsend op AirBnb stond ik te kijken van de prijzen: de verhouding weinig m2 voor veel €€ was even slikken. Liften kennen ze in Parijs niet, dus dat wordt 6 verdiepingen slepen. Stiekem geloof ik ook dat dit het geheim is van al die dunne Parijse meisjes. Aan beweging geen gebrek!

sabine-de-witte-merci

Plaisir

Behalve veel werkgerelateerde afspraken, het werken voor klanten in Nederland en het ontmoeten van start-ups, ga ik natuurlijk ook leuke dingen doen. Morgen is het een nationale feestdag en zijn de weersvoorspellingen 27 graden. Perfect om eindelijk eens het paleis van Versailles te bezoeken. Op een gehuurd scootertje die kant op tuffen, stokbrood en kaasjes mee, et voila. Tot eind augustus is ook Paris Plage open, een van mijn favoriete zomerplekjes in de stad. Op een warme dag om lekker te zonnen, boekje te lezen en met je voeten in de Seine te dobberen, of ’s avonds om nog een cocktail te drinken. Zaterdag ga ik een Off Road fietstocht maken via Paris by Bike, Parijs werkt hard om fietsvriendelijker te worden. Ik heb tot nu toe alleen nog in Le Marais gefietst en vandaag een Velib abonnement afgesloten, zodat ik de stad per tweewieler kan verkennen. Volgens de avonturen van Annemerel is dat nog een hele belevenis. Ik ben benieuwd!
Ook zijn er nog veel nieuwe plekjes die ik graag wil bezoeken, staat een wandeltocht a la Stadsliefde nog op mijn wensenlijstje en is iedere dag ‘gewoon’ in Parijs zijn goed voor vele ‘wow’ momenten. Het voelde gisteren als thuiskomen, en dat is na 2 weken slecht slapen door een brute overval erg fijn.
Ondertussen vogel ik uit wat ik eventueel moet gaan regelen als ik hier echt wil settelen. Een Frans mobiel nummer, bankrekening, fietsabonnement, bedenken waar ik zou willen wonen, waar ik Franse les kan volgen etc. Ondanks dat ik nu langer in de stad ben, vliegen de dagen voorbij. In augustus is de stad een stuk rustiger en veel winkels, restaurants en musea zijn dicht en toch valt er nog genoeg te beleven, waardoor mijn wensenlijstje alleen maar langer lijkt te worden. Wel merk ik dat mensen hier minder bezig zijn met social media, waardoor ik makkelijk wat meer afstand neem van alles online delen. Best fijn, om niet 24/7 met je telefoon in de weer te zijn. Ondanks dat ik daar minder actief ben, of in ieder geval selectiever deel, ga ik proberen om hier dagelijks mijn Parijse avonturen te delen. Daar kun je nog tot 30 augustus van meegenieten, afgewisseld met nog heel veel reisverslagen die jullie tegoed hebben. Veel lees plaisir, mocht je de komende tijd in Parijs zijn en zin hebben om af te spreken, voor spontane meetups in Parijs maak ik graag tijd. Stuur me dan vooral even een mail of SMS!