Reistips

2012 in reismomenten

Op de meeste blogs zijn ze te vinden: lijstjes met mooiste momenten, lievelingsliedjes, favoriete films en bijzondere gebeurtenissen van 2012. Ik was op zoek naar een origineel lijstje en toen ik mijn tripit van afgelopen jaar bekeek, concludeerde ik dat de mooiste momenten van 2012 vooral op reis plaatsvonden. Van de 365 dagen was ik 144 dagen buiten Nederland! Daarvan stond ik zelf tijdens het rekensommetje ook flink te kijken. Ik neem je graag mee terug in de tijd, mee naar bijzondere bestemmingen en momenten onderweg.

Sabine de Witte uil

Ontspannen Andorra, relaxed Londen, jarig en mobiel in Barcelona

Het reisjaar begon in januari vrij rustig. Ik ging op ‘wintersport’ in Andorra, met 3 vrienden. Helaas lag er nauwelijks sneeuw, maar dat mocht de pret niet drukken. Ik vloog als VIP vanaf Amsterdam naar Barcelona, vanaf daar gingen we met een een dikke BMW GT 530 richting de Spaanse bergen. Het jaar ervoor was ik ook al in Andorra geweest, dus veel nieuwe dingen ontdekken zat er niet in, het was vooral heel relaxed en gezellig. Twee weken later vloog ik naar Londen, ook met 2 vrienden. Een heerlijk weekend vol eten, Shoreditch, het fijne Hoxton hotel, cultureel doen en shoppen. Ik kende Londen tot die tijd eigenlijk nauwelijks, maar sinds dit jaar staat de stad in de top 10 met favoriete bestemmingen! Een week later vertrok ik met dezelfde vrienden naar Barcelona, om mijn verjaardag te vieren. Toevallig waren ook vrienden uit Parijs in Barcelona dus vierde ik mijn verjaardag met fijne mensen om mij heen in de beruchte ginbar Bobby’s Gin. God Save the Gin, wat een goede avond. De volgende dag ietwat brakkig liep ik door Parc Guell waar prachtige live muziek werd gespeeld, o.a. uit Amelie. Ik stond met tranen in mijn ogen te genieten. Van de muziek, de zon, het uitzicht over Barcelona, jarig zijn en lieve mensen om mij heen. ’s Avonds werd het nog leuker, ik sliep als een prinsesje in het Mandarin Oriental Hotel en bezocht de volgende dag de prachtige El Bulli expositie. Eind februari vloog ik weer naar Barcelona voor de jaarlijkse dosis mobiele snufjes op het Mobile World Congres 2012, ieder jaar weer een leuke happening. Wat mij dit jaar het meest is bijgebleven was de ontmoeting met Philippe Gonzalez, de man achter de Instagramers Community met wereldwijd een enorm actief netwerk, en het etentje wat ik spontaan had bedacht met een aantal Nederlandse MWC bezoekers. Zo leuk om mensen uit andere landen en branches met elkaar te connecten!

wintersport Andorra

Spaanse motivatie in maart

In maart vertrok ik naar Altea, waar het in maart al bijna zomer is. Het was een werktrip gecombineerd met wat vrije tijd. Onverwacht gingen er nog 2 vrienden mee, waarmee we vooral spraken over onze toekomstwensen, elkaar motiveerden en van elkaar leerden. Hoewel we elkaar niet heel goed kenden, bleken we als reisgezelschap een prima match en was de trip enorm motiverend! ’s Ochtends werken en vanaf de lunch genieten van het weer, de omgeving, een uitstapje naar Valencia en rond 19.00u nog even wat werk afronden, om daarna lekker te dineren en te gaan slapen. Ik merk nu ik een tijdje niet in Spanje ben geweest, Alicante was mijn laatste trip, dat ik het Spaanse ritme nu heel erg mis. In de winter ben ik veel minder productief en heb ik veel last van het weer en de donkere dagen. Tijd om snel weer op te laden!

El Prat Barcelona vliegveld

Lente in Parijs, vakantie in de bergen

In april vertrok ik naar Parijs, iets wat ik ieder kwartaal doe. I need some Paris every once in a while. Dit keer werd er vooral business besproken en zag ik hoe de stad leeg liep vanwege Pasen. Ik ging naar de expositie van Helmut Newton, bezocht de Louis Vuitton x Marc Jacobs tentoonstelling en ontdekte er de ‘nieuwe macaron’, de Choux a la creme. Ik at bij het Camelia restaurant in het Mandarin Oriental hotel in Parijs en genoot van de Seine en Adriaan van Dis’ Stadsliefde. Wat is het toch fijn om in Parijs te zijn!
Eind april genoot ik van een heerlijke vakantie. Ik vloog naar Genève waar ik 1 nacht sliep, vanaf daar ging ik al roadtrippend naar de Franse Alpen om in een luxe chalet vlakbij Chamonix Mont Blanc 2 dagen lekker te chillen in de jacuzzi, te lezen voor de open haard, wakker te worden met de Mont Blanc als uitzicht en vooral niks te doen. Daarna vertrok ik naar het Zwitserse Leukerbad, wat vooral leuk is als gezinsbestemming. De volgende dag richting Zermatt om met de trein omhoog de Matterhorn te beklimmen. Natuurlijk nog even gestopt bij het Gornergrat kasteel, een van de decors van 007. Weer terug richting Genève, waar ik in een spa belande, ik denk nog steeds dat ik droom. Na een heerlijke signature massage en La Prairie huidadvies kon ik niet anders dan het La Reserve op nummer 1 van de favoriete spa’s van dit jaar zetten. Nog een nacht bijkomen in de grote suite in het Mandarin Oriental Geneve maakte dat ik uitgerust terug ging en dat ‘Zwitserleven gevoel‘ goed te pakken had!

Onvergetelijk Canada

In mei maakte ik mijn eerste echte persreis. Naar Canada! Onvergetelijk was deze reis; Ottawa ontdekken, de hoofdstad van de staat Ontario en daarna via een resort in de middle of nowhere, een kanotocht en ijswijn proeverij naar de Niagara Falls en Toronto. Qua bijzondere ervaringen staat de helicopervlucht over de Niagara Falls op 1. Mijn eerste helicopter vlucht, de wereldberoemde Falls bekijken. De vlucht zelf was eigenlijk maar kort, maar de omgeving en het zien van de Falls vanuit de helikopter maakte zoveel indruk. Wow! Tijdens deze persreis waren alle dagen van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat volgepland, iets wat ik tot nu toe tijdens mijn reizen vooral zelf deed. Dat was even schakelen, maar aan de andere kant ook heel prettig, de organisatie zou er alles aan doen om de beste plekjes te laten zien en dat was absoluut het geval. 5 Dagen heb ik genoten van Canada, de cultuur en de vriendelijke mensen en ik weet zeker dat ik nog eens terug ga. Al is het alleen maar om dan hopelijk wel rendieren tegen te komen 🙂
Echt tijd om bij te komen was er niet, want ik vloog de dag erna weer door naar Barcelona.

Valencia, Benidorm, Madrid en Talinn

Eind mei/begin juni genoot ik weer van de Spaanse zon. En hoe, het was warm! Ik begon in Valencia, maakte een stop in Benidorm/Altea voor werk en vertrok daarna met de auto naar Madrid, wat zo’n 5 uur rijden is. De eerste keer in de Spaanse hoofdstad. Ik heb er nog niet uitgebreid overgeschreven, deels vanwege tijdgebrek maar ook omdat de stad nog niet helemaal bij me is geland. Het was warm, de gebouwen waren prachtig, de mensen vriendelijk, het eten heerlijk, de hotels waren top, maar het was zo anders dan aan de Spaanse costa! Het was er minder ’tranquillo’ voor mijn gevoel, minder Spaans ritme. In januari ga ik mijn Madrid blog schrijven en hopelijk ontdek ik tijdens het schrijven wat de stad nou met me deed. Ik moet zeker nog eens terug om de stad beter te ontdekken, maar dan eerder in het seizoen als het nog niet zo heet is!
Een veel groter contrast kon ik niet bedenken: van heet Madrid naar Oost-Europees en kouder Estland. Talinn was een indrukwekkende reis. De stad zelf is prachtig, met veel groene parken, mooie gekleurde huizen, goedkoop lekker eten en prachtig design. Tijdens mijn verblijf in Talinn ging ik een dagje naar Helsinki en stond ik versteld van de verschillen tussen die 2 steden. Talinn heeft geweldige mogelijkheden qua cultuur, natuur, design en gastronomie, maar zeker als je op zaterdagochtend ineens op een lokale markt terecht komt waar arme oudjes zoals mijn omaatje hun groente en gewassen proberen te slijten in de stad voor een paar cent, merk je nog veel Russische/Oost-Europese invloeden. De oudjes komen ’s ochtends in alle vroegte naar de stad om de hele dag in de kou te staan, hopend op wat geld. Ondertussen worden ze genaaid door de rijke Russen die de stad terroriseren. Dit contrast heeft me zo aangegrepen, ik merk dat ik mijn complete Talinn experience steeds maar uitstel vanwege dit moment. De dure Gucci tas die expres langs wat groente op een kraampje ging, waardoor er van alles op de grond viel en de oude vrouw met pijn en moeite haar spullen weer moest oppakken. Ik schaamde me op dat moment enorm, omdat ik het goed had, met een designer tas daar rond liep en het goed had. Ik kocht er een zakje groente en wilde wat extra geld geven, maar dat werd niet geaccepteerd… Ook opvallend: veel mensen dronken op straat ook overdag. Ik vind het lastig om dan maar een vrolijk leuk stuk met tips te schrijven, terwijl toerisme juist nu belangrijk is voor de stad om te kunnen groeien. Even een flink moment van bezinning!

Camargue, Marseille, Londen en Praag

In juli mocht ik het zuiden van Frankrijk onderzoeken. Ik verbleef in Auberge Cavalliere du Pont des Bannes, een luxe resort in het natuurgebied de Camargue. ’s Ochtends werd er gewerkt, de rest van de dag kon ik de natuur en het resort verkennen. Indrukwekkend was de paardrijrit, het resort heeft eigen Camargue paarden waar je verschillende tochten mee kunt maken. Ik heb redelijke rij-ervaring, maar rijden op het strand was een eerste keer. Het was heerlijk om in de Mistral wind te rijden, langs het water de flamingo’s te zien vissen en ze later in grote getallen te zien vliegen. In galop op het strand was even wennen, mijn paard werd zo enthousiast dat het besloot op eigen initiatief maar vast als een speer voor de groep uit te gaan. Iets waar ik niet helemaal op voorbereid was en het duurde dan ook even voor ik er van kon genieten. Ineens voel je je dan heel kwetsbaar, out of control. Toen ik me eenmaal goed geïnstalleerd had waren paard en ik weer vriendjes en voelde het heerlijk vrij! Het resort is van alle gemakken en luxe voorzien; 2 uitstekende restaurants, een gezellige bar, kleine spa met behandelingen, 2 zwembaden en prachtige uitzichten. Auberge Cavaliere ligt vlakbij het plaatsje Saintes Maries de la Mer, op zo’n anderhalf uur rijden vanaf de luchthaven van Marseille. Na 2 dagen in het resort vertrok ik dan ook naar Marseille om het nieuw geopende Mama Shelter (met eigen strand) te proberen. Het hotel was net zo fijn als in Parijs, alleen jammer dat het vanaf het moment dat ik aankwam tot vertrek onophoudelijk pijpenstelen regende :(. Marseille wist me aangenaam te verrassen, ondanks de vele werkzaamheden in de stad. In 2013 is Marseille namelijk uitgeroepen tot Culturele hoofdstad van Europa, dus zijn ze druk in de weer om dan veel toeristen te ontvangen en ze de bijzondere stad te laten zien. In 2013 kun je nog een uitgebreide Marseille post verwachten!
Van Zuid-Frankrijk terug naar Londen, voor de opening van het citizenM bankside hotel! Ik vloog ’s ochtends vroeg al, zodat ik nog wat kon werken voor het feest begon. Helaas liep die dag anders dan gepland; mijn vlucht was overboekt dus moest ik een vlucht later nemen. En terwijl ik mijn bagage uit het eerste vliegtuig zag komen en nog grapte ‘als dat maar goed gaat’, bleek mijn koffer inclusief party outfit nog in Amsterdam te staan toen ik op Heathrow aankwam. Iets wat me in al die tijd veelvuldig reizen nog nooit was overkomen. Na vele telefoontjes werd al snel duidelijk dat mijn koffer niet op tijd voor het openingsfeest terug zou zijn. Verplicht shoppen dus. Ik kan je vertellen dat dat op zo’n moment niet heel leuk is. Dankzij mijn American Express kaart mocht ik gelukkig voor een behoorlijk bedrag vergelijkbare spullen kopen, wat het shoppen achteraf dan nog best leuk maakte. ’s Avonds stond ik dus in een vergelijkbare outfit op de opening. De volgende ochtend was mijn koffer alsnog aangekomen en ik ben nog nooit zo blij geweest met mijn reserve make-up setje in m’n handbagage! Het feest was super, de dag erna heb ik de Damien Hirst expositie in het Tate Modern bekeken (ook erg indrukwekkend!) en nog even genoten van de heerlijke stad.
De volgende vlucht naar Praag was het even slikken toen ik mijn koffer incheckte, maar Czech Airlines wist mijn koffer netjes in Praag af te leveren. Daar ontdekte ik de luxe kant van deze prachtige stad, sprak ik met locals die grappen over ‘If you can’t afford Paris, you go to Prague‘ en genoot ik van 5 sterren hotelkamers en goddelijk eten. Een samenvatting van mijn reisreport over luxe in Praag kwam in De Telegraaf Reiskrant, wat ik wel heel gaaf vond om te zien!

citizenM reports Olympics, Parijs, Berlijn en Düsseldorf

Begin augustus mocht ik voor citizenM naar Londen om verslag te doen van de invloeden van de Olympische Spelen op de stad. Metro plaatste een artikel over mensen die naar Londen tijdens de Olympische Spelen gingen en ik kreeg daar ook een leuke plek in. Ik had me verheugd op veel leuke en spontane gesprekken, maar werd eigenlijk overal uitgekotst. De achtergebleven inwoners van Londen en de ondernemers hadden het helemaal gehad met de Olympische rompslomp en hadden er maar weinig voordeel van. Ik zag een hele andere kant van de Londenaren die ik niet gewend was, tijdens mijn eerdere verblijven was ik juist zo lyrisch over de vriendelijkheid en gastvrijheid! Ik kreeg behoorlijk de deksel op mijn neus en vond het ineens veel minder leuk om daar in m’n eentje rond te lopen, door iedereen afgekat of weggejaagd. Ik moest de Londenaren gelijk geven; de toeristen kwamen niet om te winkelen, maar alleen voor de sport festiviteiten en hadden alle kaarten opgekocht, waardoor het meemaken van een wedstrijd bijna onmogelijk voor ze was. Uiteraard heb ik mijn verblijf alsnog leuk weten te maken met het bezoeken van de vele pop-up stores en het ontmoeten van leuke mensen in Londen.
Na Londen volgde mijn favoriete stad Parijs, ieder jaar rond de verjaardag van Blanco Tekst ga ik hierheen. Een paar dagen Parijs voelen voor mij als thuiskomen, of beter nog, vakantie. Ik vierde er niet alleen de verjaardag van Blanco Tekst, ook de verloving van vrienden en bezocht hotspot Wanderlust.
In augustus bezocht ik 3 grote hoofdsteden in Europa, na Parijs was Berlijn aan de beurt. In sneltreinvaart mocht ik mee op ontdekkingsreis in Berlijn met TravelBird. Ik ontdekte weer nieuwe plekken, ondanks het feit dat ik al 6 keer eerder in buzzing Berlijn was geweest en ontmoette daar zelfs nog iemand uit Amsterdam, die met me mee op onderzoek uit ging.
Om in Duitse sferen te blijven ging ik naar het Gourmet Festival in Düsseldorf. Met de auto is dit een prima stad voor een dag. En wat voor stad! Het Gourmet festival nodigde uit om te proeven van veel Duitse luxe lekkernijen en was groot opgezet rondom de Königsallee, waar je alle luxe winkels kunt vinden. Wat mij erg opviel; de mensen waren allemaal netjes gekleed, juist voor een zaterdagmiddag in de stad! Ze flaneerden en paradeerden er lustig op los, zonder te overdrijven. Het is ook duidelijk te merken dat ze geld hebben en dat graag besteden, in alle luxe winkels was het druk! Ik dronk een glas champagne bij het Hyatt hotel met uitzicht op de prachtige Gehry gebouwen en at vervolgens bij het populaire Lido, wat er prachtig uitziet maar qua eten erg tegenviel. Binnenkort maar zoeken naar betere eetadresjes, want Düsseldorf is zeker de moeite waard!

yourambassadrice.nl op reis

Barcelona, Franse Ardennen, Girona

Eind augustus vertrok ik naar Barcelona voor werk, het meepakken van het laatste beetje sale en alvast wat nieuwe collectie inslaan bij de Zara en een dagje chillen op het strand. Barcelona blijft een heerlijke stad, maar de crisis wordt steeds pijnlijker zichtbaar. Plannen om daar actief verder te gaan met het opbouwen van business en het zoeken naar een huis, worden steeds verder doorgeschoven. Van uitstel komt afstel, inmiddels ben ik sinds september niet meer geweest en mis ik de stad.
Tijd om stil te staan bij de crisis in Spanje is er bijna niet, het volgende tripje wacht: de Franse Ardennen en Champagnestreek. Met de auto zo vrij als een vis, leven als God in Frankrijk. Ondertussen aantekeningen en foto’s makend, genietend van het mooie landschap en dromend van een huisje in Frankrijk om oud te worden.
Even ontnuchteren in Nederland, voordat Spanje weer roept. Ik vlieg naar Barcelona voor werk en een weerzien met vrienden. Een spectaculair weerzien, want die avond zit ik front row bij een wedstrijd van FC Barcelona tegen Spartak Moskou, waar speler Gerard Pique vlak nadat hij geblesseerd raakt bekend maakt dat zijn vriendin Shakira zwanger is. Zij blijkt een VIP lounge verderop te zitten. Ik ben geen groot voetbalfan, maar de kans om op de eerste rij achter de wisselspelers te zitten in het immense stadion waar iedere beweging op het veld zorgt voor rumoer, dat was kippenvel. Wat een beleving!
De volgende dag met de auto naar Girona voor het TBEX (Travel Blog Exchange), het grootste congres in Europa voor travel bloggers. Hier geven sponsors, bestemmingen en bloggers tips en advies aan zo’n 200 internationale reisbloggers, een geweldige ervaring met gave ontmoetingen en bijzondere mensen. De conferentie is bijzonder goed georganiseerd en de eerste avond worden de hapjes gemaakt door het wereldberoemde sterrenrestaurant El Celler de Can Roca. De Campari bonbons waren goddelijk, net als de kaasafdeling, de risotto, de ham. OMG, de feestlocatie, een kasteel, was omgetoverd tot een groot eetfestijn. Geweldig om zoveel jonge mensen te ontmoeten met dezelfde passie! Van Girona zelf heb ik, behalve de ijssalon Rocambolesc, van dezelfde eigenaren als El Celler de Can Roca, weinig gezien. Expedia gaf een feest net buiten Girona, bij Hostal Empuries in l’Escala. Deze plaatst staat in de National Geographic Traveler best of 2012 lijst als 1 van de mooiste bestemmingen van de Costa Brava. Het uitzicht vanaf de klif is prachtig, het hotel doet een beetje denken aan Cap d’Antibes waar de Chanel Resort show altijd wordt gehouden. Zulke plekken maken me echt sprakeloos en intens gelukkig! Volgend jaar ga ik zeker weer naar de TBEX conferentie!

vliegen

Costa Brava

Parijs en Alicante

In oktober ging ik weer naar Parijs. Just for fun deze keer, stiekem is de herfst mijn lievelingsseizoen in Parijs. De bomen kleuren prachtig, het herfstzonnetje is warm genoeg om zonder jas rond te lopen en de stad is levendig en in beweging. Even opladen voor het natte grijze najaar in Nederland lukt het beste in Parijs 🙂
De persreis in Alicante viel enorm in het water maar dat mocht de pret niet drukken. Deze stad is absoluut een citytrip waard en ik ben as we speak aan het kijken naar een bezoekje in januari. I’m in desperate need of some spain!

Eiffeltoren Parijs

Kopenhagen en Keulen

Een lang gekoesterde wens ging uit: Kopenhagen! Ik had al zoveel over de Deense hoofdstad gehoord, keek inmiddels The Bridge en in november beginnen de Denen alvast in de kerstsfeer te komen. Design en kerst, dat leek me een geweldige uitdaging. Een volledig verslag volgt nog, maar wat is de stad prachtig en puur! De mensen zijn vriendelijk en oprecht, het eten is er heerlijk en als design liefhebber liet ik met pijn in mijn hart de prachtige stukken van Hay en Normann staan. Mijn tips voor een onbezorgde luxe Kopenhagen experience hou je nog tegoed!
Vervolgens was Keulen aan de beurt, als ‘personeelsuitje’. Met de trein heen, overnachten in Radisson Blu Messe en de volgende avond weer terug. Voor de kerstmarkt nog iets te vroeg helaas, want daar staat de stad bij Nederlanders toch wel bekend om. De stad is minder compact dan naburig Düsseldorf maar de imposante historische gebouwen, de Dom en het Belgisch Viertel met veel verwijzingen naar de Tweede Wereldoorlog maken dat de stad verhalen ademt. De geschiedenis van een stad geeft voor mij een soort basis houvast waardoor ik verschijnselen probeer te verklaren. Ik sprak er af met een oud-studiegenoot die ik al ruim 10 jaar niet meer had gezien, wat het bezoek aan de Domstad extra speciaal maakte.

Kopenhagen

Parijs, Brussel en Berlijn

Dit jaar ging ik begin december weer naar LeWeb. De internet conferentie is ieder jaar weer een happening en een eer om mee te mogen maken. Dit jaar eindigde mijn Parijs avontuur ongepland een dag eerder, waardoor ik de laatste dag ook maar half heb meegemaakt. De sneeuwstorm des doods die de volgende dag in Nederland zou arriveren, bleef uit. Ik geloof dat ik dit jaar nog niet eerder zo hard gebaald heb, ik had me zo verheugd op een vrije vrijdag in Parijs. Ik zou er Sinterklaas cadeautjes kopen, nog genieten van een behandeling in een Spa, met vrienden afspreken en de Dali expositie in het Centre Pompidou bezoeken. Als troost heb ik mijzelf tijdens m’n volgende Parijs trip in februari (dan trouwen vrienden) op een extra dag in mijn favoriete stad getrakteerd.
Een week later kon ik alsnog mijn Frans ophalen in Brussel. België Toerisme bood mij de kans om luxe Brussel te ontdekken en dan kon ik hier nog net de kerstmarkten meepikken. Al mijn Brussel bevindingen kun je in januari terug lezen!
Vorige week was ik 4 dagen in Berlijn ‘op vakantie’. Geen lijstje met plekken en hotspots die ik moest bezoeken, maar op m’n dooie gemak, ik zie wel waar ik beland. In een prima appartement in Prenzlauer Berg chillde ik er lustig op los. Rond een uur of 1 trokken we eens richting het centrum om te bedenken wat we gingen doen. Heerlijk! Stiekem heb ik toch nog wat hotspots van mijn lijstje kunnen afstrepen en het hoogtepunt van mijn vakantie was de sneeuw op de laatste dag. Geweldig om te zien dat de stad daar prima mee kan dealen, net als haar inwoners. Gewoon je snowboots aan, slee mee en gaan.

Persoonlijke overwinningen

Los van deze reizen mis ik nog een dagje Antwerpen, Maastricht, een overnachting in Brummen en Rotterdam en meer dagtripjes die ik het afgelopen jaar maakte. Door die dagtripjes merkte ik dat ik niet per se hoef te vliegen om te ontdekken, dat kan ook dichterbij huis. Al deze reismomenten maakten 2012 tot een onvergetelijk jaar. Een aantal persoonlijke overwinningen dit jaar; een interview in de Viva over wat bloggen mij gebracht heeft. Dat is dit leven. Door te delen krijg ik de kans om te reizen en te ontdekken. Ook gaf ik dit jaar voor het eerst een presentatie over mijzelf en yourambassadrice.nl. Een overwinning omdat ik spreken in het openbaar moeilijk vind, helemaal als het dan ook nog over mijzelf gaat. Op Travelnext kreeg ik een podium en waren ruim 25 mensen geïnteresseerd in mijn verhaal. Hoewel ik de eerste minuten enorm zenuwachtig was en in sneltreinvaart mijn verhaal probeerde te doen, kreeg ik er uiteindelijk lol in. Presenteren is ook delen, en als ik dat vanachter mijn scherm zo graag doe, waarom dan niet op een podium? De leuke reacties maakten het een fijne ervaring. Mijn presentatie kan je op Slideshare terug vinden.

Reislustige bofkont

Terwijl ik dit schrijf realiseer ik me weer eens wat voor bofkont ik ben. Het is hard werken, wat zich het afgelopen jaar heeft geloond. Dankzij jullie als lezers, met vragen, tips en verzoeken. Niets is leuker dan een tip geven en dan te horen krijgen dat iemand er ook zo’n leuke ervaring heeft gehad! In 2013 hoop ik nog meer te reizen, ervaringen en tips te delen en te horen wat jullie willen beleven. Ik hoop een stukje luxe te kunnen geven aan je leven. Dat zit niet alleen in de prijs van een vliegticket, hotelkamer of bestemming. Luxe zit in de kleine dingen, details die een beleving nog intenser maken.

Een gezond, reislustig en liefdevol 2013 gewenst!